جَمنا

جَمنا

وبلاگ‌ اطلاع‌رسانی جمعی از ائمه جماعات مساجد نجف‌آباد
جَمنا

جَمنا

وبلاگ‌ اطلاع‌رسانی جمعی از ائمه جماعات مساجد نجف‌آباد

فشرده‌ای از راه‌کارهای ترویج و افزایش مطالعه و کتابخوانی

بسمه تعالی

فشرده‌ای از راه‌کارهای ترویج و افزایش مطالعه و کتابخوانی

(ارائه شده از طرف بیش از 200 دانشجو و...)

ü      نهادینه‌کردن علاقه به مطالعه از دوران کودکی فرزندان؛

ü      بسترسازی برای دسترسی آسان به کتاب در همه جا؛

ü      کاستن از قیمت و دیگر هزینه‌های مربوط به کتاب؛

ü      تبلیغ کتابخوانی با برپایی نمایشگاه کتاب، اطلاع‌رسانی گسترده و توزیع سراسری کتاب در سطح کشور؛

ü      استفاده بیشتر از کتابخانه‌های الکترونیکی؛

ü      اهدای کتاب و بن کتاب؛  

ü      معرفی کتاب‌های مفید در رسانه‌های بزرگ؛

ü      تکریم دانشمندان و نویسندگان و ناشران ممتاز؛

ü      تکریم پدران و مادران و اساتید فرهیخته‌پرور؛

ü      تهیه سیر مطالعاتی در موضوعات مختلف برای گروه‌های سنی و تحصیلی متفاوت؛

ü      توسعة کتابخانه‌ها و فضاهای مناسب یادگیری در مراکز عمومی (مانند:‌ مترو و پارک‌ها و ...)؛

ü      برگزاری مسابقه و اهدای جوایز کتابخوانی؛

ü      کاربردی‌کردن محتوای کتاب‌ها برای گرایش‌ها و علاقه‌های مختلف؛

ü      تکریم و معرفی کتابخوانان؛

ü      تکریم و معرفی کتابخانه‌سازان؛

ü      اختصاص ساعاتی برای کتابخوانی در مدارس و دانشگاها؛

ü      ایجاد علاقه نسبت به یک موضوع و معرفی کتاب در آن زمینه؛

ü      باهم‌خوانی کتاب و بحث پیرامون مطالب آن؛

ü      شناخت گرایش‌ها و معرفی کتاب مناسب با آن گرایش‌ها؛

ü      استفاده از بیلبوردها و دیوارنویسی‌ها برای معرفی کتاب؛

ü      استفاده کمتر از فضاهای مجازی و سرگرم‌کننده؛

ü      شروع کتابخوانی با کتاب‌های کم‌حجم و جذاب؛

ü      معرفی چند کتاب، در هر کتابی که چاپ می‌شود؛

ü      معرفی کتاب توسط اساتید دانشگاه؛

ü      ایجاد احساس نیاز به کتاب و بیان اهمیت کتابخوانی؛

ü      نگاه ویژة سیستم آموزشی کشور به مطالعة کتاب‌های غیردرسی؛

ü      خواندن کتاب برای یادگیری و کاربرد نه تنها حفظ مطالب؛

ü      دادن مشوق‌های لازم برای کتابخوانی به افرادی که وقت کافی ندارند؛

ü      ارایة اطلاعات جامع دربارة فواید مطالعه و ارزشمندی آن؛

ü      قراردادن مقولة کتابخوانی در پیکِ کاری افراد؛

ü      جایگاه مناسب‌دادن به کتابخوانی در برنامه‌های خانواده؛

ü      استفاده از تصاویر زیبا در کتاب؛

ü      ارتباط‌داشتن محتوای کتاب با واقعیات زندگی؛

ü      شروع مطالعه با کتاب‌های رمان، داستان، مجله و روزنامه؛

ü      توجه ویژه به کتاب‌هایی که چندین بار چاپ شده‌اند؛

ü      استفاده از افرادِ با انگیزه برای سیاست‌گذاری و ترویج کتابخوانی؛

ü      افزایش علاقه به کتابخوانی با ایجاد آرامش روانی برای جامعه و حل مشکلات اقتصادی مردم؛

ü      آراستگی کتاب و جذابیت متن و محتوای آن؛

ü      تبلیغ رایگان کتاب‌ها در رسانه‌ها؛

ü      توجه به روانیِ متن و درخور فهم‌بودن کتاب؛

ü      استانداردداشتن کتاب‌ها از هر لحاظ؛

ü      نظرخواهی از متخصصان رشته‌ها برای معرفی کتاب؛

ü      «کسی نازل شود که بگوید مردم باید روزی 5 بار و حداقل هر بار 20 دقیقه کتاب بخوانند!»؛

ü      توزیع بخش‌هایی از متن یک کتاب به‌صورت بروشور؛

ü      حذف کتاب‌های بی‌ربط به یک رشته و جایگزین‌کردن کتاب‌های مناسب به جای آن؛

ü      ذخیره‌سازی کتاب روی گوشی‌ها و تبلت و...؛

ü      ایجاد رقابت‌های سازنده میان کودکان و جوانان برای کتابخوانی و مطالعه؛

ü      به اشتراک‌گذاشتن کتاب با دوستان و...؛

ü      بازگو کردن نکاتی از کتابی که خوانده ایم؛

ü      شرکت در طرح جهانی «کتابت را جابگذار» با خواندن کتاب و گذاردن آن در مکان‌های عمومی؛

ü      معرفی کتاب در کتاب‌های درسی؛

ü      ایجاد حس کنجکاوی نسبت به موضوعات مهم فرهنگی و علمی و دینی و... و راهنمایی افراد برای پیگیری آن در کتاب‌ها؛

ü      تلفیق روش‌های سنتی و نوین مطالعه در کتابخانه‌ها؛

ü      ایجاد کتابخانه‌های محلی و غنی‌سازی آن با کتاب‌های متناسب با همه گروه‌ها؛

ü      گوشزدکردن اهمیت کتابخوانی توسط اساتید و معلمانِ مورد علاقة محصلین؛

ü      تشویق به مطالعة آهسته و پیوسته؛

ü      ترسیم یک نظام ارزشی برای افراد و سیر مطالعاتی مناسب برای رسیدن به آن نظام؛

ü      تشکیل نشست‌های نقدوبررسی کتاب با حضور نویسندگان؛

ü      ارایة برنامه‌های تأثیرگذار توسط مسئولان و مشاوران فرهنگیِ مراکز آموزشی و فرهنگی برای معرفی کتاب و تشویق به کتابخوانی و ارتقای سطح مطالعه؛

ü      ارایة موضوعاتی برای پژوهش توسط اساتید با معرفی منابع آن؛

ü      آموختن روش‌های تندخوانی برای صرفه‌جویی در وقت؛

ü      تنظیم اوقات خود و جلوگیری از بی‌برنامگی، و بازکردن جایگاه ویژه برای مطالعه در برنامه‌ها؛

ü      دایرکردن کتابخانه در همة روستاها و شهرها و اماکن مذهبی و تفریحی و...؛

ü      استفاده از کتابداران خبره و کتاب شناسان ورزیده در کتابخانه ها و کتاب فروشی‌ها؛

ü      به‌روزشدن کتابخانه‌ها و خانه‌تکانی‌ گاه‌به‌گاه کتابخانه‌ها؛

ü      ملزم‌کردن دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و حتی ادارات و کارخانه‌ها به داشتن کتابخانه‌های مناسب؛

ü      درخواست از دوستان و آشنایان برای امانت‌سپاری کتاب‌هایشان؛

ü      درگیرکردن ذهن‌ها برای پژوهش و دانش‌اندوزی؛

ü       جهت‌دادن به واقفان و خیّران برای تأسیس کتابخانه‌های سنتی و دیجیتالی؛

ü      تأسیس و گسترش کتابخانه‌های سیار و امانی؛

ü       گوشزدکردن این نکته که ما با خواندن و دانستن بیشتر، حرفی برای گفتن در جهان امروز خواهیم داشت؛

ü      کنارگذاشتن سانسورهای سلیقه‌ای و تنگ‌نظرانه برای چاپ کتاب و تولید دیگر محصولات آموزشی و فرهنگی؛

ü      علاقه‌شناسی افراد و معرفی کتاب‌های درخور علاقة آنان؛

ü      سوق‌دادن افراد به سمت برنامه‌داشتن در زندگی و از جمله برای مطالعه، چون با برنامه‌ریزی درست از وقت‌ها بیشتر و بهتر استفاده می‌شود؛

ü      کتابخوانی را لذت‌بخش کنیم به ویژه برای کودکان؛

ü      زبان و قلم و ویرایش مناسب‌تری برای کتاب‌ها انتخاب کنیم تا کتاب هم مثل مجله‌ها و روزنامه‌ها جذاب شود؛

ü      اختصاصِ بخشی از تعاونی‌ها و مراکز خرید کارمندانِ ادارات و... به محل عرضة کتاب‌های کاغذی و الکترونیکی؛

ü      ارائه خدمات مطلوب و ایجاد فضای دلپذیر در کتابخانه‌ها و مراکز آموزشی.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.