بسمه تعالی
فشردهای از راهکارهای ترویج و افزایش مطالعه و کتابخوانی
(ارائه شده از طرف بیش از 200 دانشجو و...)
ü نهادینهکردن علاقه به مطالعه از دوران کودکی فرزندان؛
ü بسترسازی برای دسترسی آسان به کتاب در همه جا؛
ü کاستن از قیمت و دیگر هزینههای مربوط به کتاب؛
ü تبلیغ کتابخوانی با برپایی نمایشگاه کتاب، اطلاعرسانی گسترده و توزیع سراسری کتاب در سطح کشور؛
ü استفاده بیشتر از کتابخانههای الکترونیکی؛
ü اهدای کتاب و بن کتاب؛
ü معرفی کتابهای مفید در رسانههای بزرگ؛
ü تکریم دانشمندان و نویسندگان و ناشران ممتاز؛
ü تکریم پدران و مادران و اساتید فرهیختهپرور؛
ü تهیه سیر مطالعاتی در موضوعات مختلف برای گروههای سنی و تحصیلی متفاوت؛
ü توسعة کتابخانهها و فضاهای مناسب یادگیری در مراکز عمومی (مانند: مترو و پارکها و ...)؛
ü برگزاری مسابقه و اهدای جوایز کتابخوانی؛
ü کاربردیکردن محتوای کتابها برای گرایشها و علاقههای مختلف؛
ü تکریم و معرفی کتابخوانان؛
ü تکریم و معرفی کتابخانهسازان؛
ü اختصاص ساعاتی برای کتابخوانی در مدارس و دانشگاها؛
ü ایجاد علاقه نسبت به یک موضوع و معرفی کتاب در آن زمینه؛
ü باهمخوانی کتاب و بحث پیرامون مطالب آن؛
ü شناخت گرایشها و معرفی کتاب مناسب با آن گرایشها؛
ü استفاده از بیلبوردها و دیوارنویسیها برای معرفی کتاب؛
ü استفاده کمتر از فضاهای مجازی و سرگرمکننده؛
ü شروع کتابخوانی با کتابهای کمحجم و جذاب؛
ü معرفی چند کتاب، در هر کتابی که چاپ میشود؛
ü معرفی کتاب توسط اساتید دانشگاه؛
ü ایجاد احساس نیاز به کتاب و بیان اهمیت کتابخوانی؛
ü نگاه ویژة سیستم آموزشی کشور به مطالعة کتابهای غیردرسی؛
ü خواندن کتاب برای یادگیری و کاربرد نه تنها حفظ مطالب؛
ü دادن مشوقهای لازم برای کتابخوانی به افرادی که وقت کافی ندارند؛
ü ارایة اطلاعات جامع دربارة فواید مطالعه و ارزشمندی آن؛
ü قراردادن مقولة کتابخوانی در پیکِ کاری افراد؛
ü جایگاه مناسبدادن به کتابخوانی در برنامههای خانواده؛
ü استفاده از تصاویر زیبا در کتاب؛
ü ارتباطداشتن محتوای کتاب با واقعیات زندگی؛
ü شروع مطالعه با کتابهای رمان، داستان، مجله و روزنامه؛
ü توجه ویژه به کتابهایی که چندین بار چاپ شدهاند؛
ü استفاده از افرادِ با انگیزه برای سیاستگذاری و ترویج کتابخوانی؛
ü افزایش علاقه به کتابخوانی با ایجاد آرامش روانی برای جامعه و حل مشکلات اقتصادی مردم؛
ü آراستگی کتاب و جذابیت متن و محتوای آن؛
ü تبلیغ رایگان کتابها در رسانهها؛
ü توجه به روانیِ متن و درخور فهمبودن کتاب؛
ü استانداردداشتن کتابها از هر لحاظ؛
ü نظرخواهی از متخصصان رشتهها برای معرفی کتاب؛
ü «کسی نازل شود که بگوید مردم باید روزی 5 بار و حداقل هر بار 20 دقیقه کتاب بخوانند!»؛
ü توزیع بخشهایی از متن یک کتاب بهصورت بروشور؛
ü حذف کتابهای بیربط به یک رشته و جایگزینکردن کتابهای مناسب به جای آن؛
ü ذخیرهسازی کتاب روی گوشیها و تبلت و...؛
ü ایجاد رقابتهای سازنده میان کودکان و جوانان برای کتابخوانی و مطالعه؛
ü به اشتراکگذاشتن کتاب با دوستان و...؛
ü بازگو کردن نکاتی از کتابی که خوانده ایم؛
ü شرکت در طرح جهانی «کتابت را جابگذار» با خواندن کتاب و گذاردن آن در مکانهای عمومی؛
ü معرفی کتاب در کتابهای درسی؛
ü ایجاد حس کنجکاوی نسبت به موضوعات مهم فرهنگی و علمی و دینی و... و راهنمایی افراد برای پیگیری آن در کتابها؛
ü تلفیق روشهای سنتی و نوین مطالعه در کتابخانهها؛
ü ایجاد کتابخانههای محلی و غنیسازی آن با کتابهای متناسب با همه گروهها؛
ü گوشزدکردن اهمیت کتابخوانی توسط اساتید و معلمانِ مورد علاقة محصلین؛
ü تشویق به مطالعة آهسته و پیوسته؛
ü ترسیم یک نظام ارزشی برای افراد و سیر مطالعاتی مناسب برای رسیدن به آن نظام؛
ü تشکیل نشستهای نقدوبررسی کتاب با حضور نویسندگان؛
ü ارایة برنامههای تأثیرگذار توسط مسئولان و مشاوران فرهنگیِ مراکز آموزشی و فرهنگی برای معرفی کتاب و تشویق به کتابخوانی و ارتقای سطح مطالعه؛
ü ارایة موضوعاتی برای پژوهش توسط اساتید با معرفی منابع آن؛
ü آموختن روشهای تندخوانی برای صرفهجویی در وقت؛
ü تنظیم اوقات خود و جلوگیری از بیبرنامگی، و بازکردن جایگاه ویژه برای مطالعه در برنامهها؛
ü دایرکردن کتابخانه در همة روستاها و شهرها و اماکن مذهبی و تفریحی و...؛
ü استفاده از کتابداران خبره و کتاب شناسان ورزیده در کتابخانه ها و کتاب فروشیها؛
ü بهروزشدن کتابخانهها و خانهتکانی گاهبهگاه کتابخانهها؛
ü ملزمکردن دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و حتی ادارات و کارخانهها به داشتن کتابخانههای مناسب؛
ü درخواست از دوستان و آشنایان برای امانتسپاری کتابهایشان؛
ü درگیرکردن ذهنها برای پژوهش و دانشاندوزی؛
ü جهتدادن به واقفان و خیّران برای تأسیس کتابخانههای سنتی و دیجیتالی؛
ü تأسیس و گسترش کتابخانههای سیار و امانی؛
ü گوشزدکردن این نکته که ما با خواندن و دانستن بیشتر، حرفی برای گفتن در جهان امروز خواهیم داشت؛
ü کنارگذاشتن سانسورهای سلیقهای و تنگنظرانه برای چاپ کتاب و تولید دیگر محصولات آموزشی و فرهنگی؛
ü علاقهشناسی افراد و معرفی کتابهای درخور علاقة آنان؛
ü سوقدادن افراد به سمت برنامهداشتن در زندگی و از جمله برای مطالعه، چون با برنامهریزی درست از وقتها بیشتر و بهتر استفاده میشود؛
ü کتابخوانی را لذتبخش کنیم به ویژه برای کودکان؛
ü زبان و قلم و ویرایش مناسبتری برای کتابها انتخاب کنیم تا کتاب هم مثل مجلهها و روزنامهها جذاب شود؛
ü اختصاصِ بخشی از تعاونیها و مراکز خرید کارمندانِ ادارات و... به محل عرضة کتابهای کاغذی و الکترونیکی؛
ü ارائه خدمات مطلوب و ایجاد فضای دلپذیر در کتابخانهها و مراکز آموزشی.